Luottamus ja arvostus näkyvät molempiin suuntiin

Kuva ja teksti: Outi Sirviö

Aurio Hoivan lähihoitajat Sami, Satu, Hertta, Mikaela, Mia, Heini ja Emma nauttivat työstään ikäihmisten parissa. Luottamus ja arvostus ovat usein molemminpuolista.

Aurio Hoivan työntekijät ovat odotettuja vieraita

Kun lähihoitajat Hertta, Heini, Satu tai Sami kolkuttelevat kotioven takana, on vastassa yleensä iloinen ikäihminen.
—On ihana saapua paikalle, kun näkee olevansa odotettu, lähihoitaja Satu Rautakangas toteaa.
Vuoden verran Aurio Hoiva Oy:llä työskennellyt Satu on tyytyväinen siitä, että hänellä on aikaa olla ikäihmisen luona.
—Ehdin paneutua asiakkaan tilanteeseen kunnolla. Meillä on eripituisia käyntikohteita. Joissain paikoissa olemme vain noin tunnin ja on minulla 8 tunnin paikkojakin, hän kertoo.
Moni asiakas pitää siitä, että samat ihmiset käyvät heidän luonaan.
—Mahdollisuuksien mukaan pieni, tuttu porukka käy asiakkaan luona, jotta saavutettu luottamus saadaan pidettyä yllä, Satu kertoo.
Muutaman kuukauden työkokemuksella Aurio Hoivassa Sadun tuntemuksiin yhtyy myös lähihoitaja Hertta Talja.
—Tämä työ on ihanaa, kun aikaa voi käyttää kunnolla asiakkaan kanssa. Mukavaa on, ettei asiakkaan luona ole kiire, hän toteaa.

Monipuolisuus parhaita puolia

Satu haluaa työssään kannustaa ikäihmisiä liikkumaan.
—Liikuntaan panostaminen on tärkeää. Monet aistituntemukset aiheuttavat sen, että vanhus jää herkästi sisälle, eikä voi tai uskalla lähteä ulos. Myös sosiaalisten suhteiden vähäisyys voi estää ikäihmistä lähtemästä liikkeelle. Me pystymme vastaamaan tarpeeseen ja viemme usein asiakkaita ulos kävelylle ja raittiiseen ilmaan, Satu kertoo.
Lähihoitaja Sami Nyman kertoo käyneensä juuri kävelyllä erään asiakkaan kanssa.
—Asiakkaalle oli tärkeää, että kävelimme yhdessä. Meidän ei tarvinnut keskustella, vaan kävelimme hiljaa hissukseen ja tiesin, että hän kaipasi vain tukea ja läsnäoloa, Nyman kertoo.
Asiakkaiden kanssa tai heidän puolestaan hoitajat tekevät kauppa- tai apteekkikäyntejä. Asiakkaita käytetään myös hammaslääkärin tai lääkärin vastaanotolla ja tarvittaessa vaikka kampaajalla.
—Monipuolisuus onkin yksi tämän työn parhaita puolia. Entinen työkaverini ihmetteli, kun kerroin, että työpäiväni aikana kävin kaupassa ja leivoin pullaa, Nyman kertoo.

Luottamus täytyy ansaita

Työntekijät ovat yhtä mieltä siitä, että ymmärrys asiakkaan tarpeesta tulee olla selvillä.
—Kun olet aidosti läsnä, kuuntelet ja kohtaat asiakkaan, luottamus syntyy nopeasti, Satu toteaa ja muut allekirjoittavat tämän.
—Tärkeää on, ettei toisen puolesta tee liikaa asioita vaan antaa vanhuksen itse osallistua, tietävät Sadun, Samin ja Hertan lisäksi muut Aurio Hoivan lähihoitajat.
—Ihmiselle on tärkeää, että hän kokee olevansa hyödyksi, Heini Piirainen tietää.
Moni ikäihminen on hidas liikkeissään, mutta kun heille annetaan aikaa, niin kaikkea ehtii.
—Moni asiakas pystyy tekemään vaikka mitä, kunhan heille antaa aikaa ja mahdollisuuden siihen, Sami ja Heini kertovat.
Hyvin pienillä toimilla saadaan luottamusta kasvatettua, puolin ja toisin.
—Kun luottamus on syntynyt, pystymme auttamaan asiakasta paremmin, Satu lisää.

Ihmisen kanssa työskentelyä

Aurio Hoivan hoitajille asiakas ja hänen kokemuksensa ovat tärkeitä.
—Halusin lähihoitajaksi, koska tämän työn myötä pääsen tekemään töitä ihmisten hyödyksi. Kotihoitotyössä saan olla vielä enemmän läsnä kuin sairaalaympäristössä, kertoo Heini, joka teki ennen Aurio Hoivalle tuloaan töitä sairaalaan vuodeosastolla.
Vanhusten kanssa työskentely on Heinille uutta, sillä hän työskenteli pääasiassa vammaistyössä.
—Nautin todella paljon ikäihmisten parissa työskentelystä, hän sanoo.
—Loppupelissä asiakas on kaikista tärkein, hoitajat toteavat.